SO3 voorlezen

  • activiteit: Voorlezen Molly de Muis
  • Duur: 5min
  • Aantal+leeftijd 1/ 1-2,5jaar
  • ruimte: binnen speelhoek

Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden

Cognitieve ontwikkeling: taalontwikkeling je vraagt ook dingen aan de kindjes zij antwoorden daar op met taal

Ervaringsgebieden:

Ik en de ander: Sociale ontwikkeling: je bent samen met het kindje je hebt interactie met hem.

Communicatie en expressie: Taal ontwikkeling: Tijdens het lezen stimuleer je de taalontwikkeling van de kinderen. Ze leren nieuwe woorden. Nieuwe dingen.

Materiaal + verantwoordelijke

  • Boekje: ik 
  • stoeltje: kinderopvang

Wie zet wat op voorhand klaar?

Ik zorg ervoor dat het stoeltje klaarstaat waar ik kan zitten samen met het kindje(s) en dat er niet te veel rommel ligt. Naast ons voor tegen afleiding van het kind

De spelregels  

  •  De kinderen moeten mooi blijven zitten.

  • De kinderen mogen niet roepen.
  • De kinderen letten op en luisteren naar het verhaal.

Moeilijkheidsgraden

  • Ik benoem alle dingetjes op de pagina en zeg deze aan het kindje(s)

  • Ik lees het verhaal voor en laat de kindje(s) dingen aanduiden in het boek
  • Ik laat de kindje zelf dingen benoemen en laat hun woordjes lezen 

inleiding – midden – slot

 Inleiding:

Ik ga naar het kindje(s) en neem het boek mee. Ik doe een muis na en zeg kom ik zal je eens een verhaaltje vertellen over een muis die rondloopt in huis s 'nachts. Ik zet de kindje(s) voor mij op een stoeltje of op de grond? En ik begin aan het verhaal.

Midden:

Ik Stel de kaft voor aan de kindje(s) Ik vraag ook wat vinden jullie van muizen. Daarna begin ik het verhaaltje te lezen in mijn eigen woorden en met de tekst in het boekje. Ik Stel er verschillende vraagjes bij aan de kindjes tussen het verhaaltje door.

Pagina 1: welke kleur heeft de muis

Pagina 2: Denken jullie dat de poes eng is of niet?

Pagina 3: Welk fruit probeert Molly de muis te pakken?

Pagina 4: Welk soort fruit heeft ze gepakt. Zal de appel in haar deurtje passen?

Pagina 5: Is de appel groter dan de muis?

Slot:

Ik zeg dit was het avontuurtje van de muis die s'nachts in zijn huis op zoek gaat achter eten. Vonden jullie het leuk[SB1] we gaan samen allemaal nog eens een muis nadoen.

Wie doet wat tijdens de activiteit?

  • Ik: lees het boekje voor
  • Kindje(s): luisteren aandachtig en antwoorden op de verschillende vragen.
Nazorg
 Ik zorg dat alles mooi terug op zijn plaats ligt. De stoeltjes rond de tafel boekje mooi terug weg in mijn boekentas. 



©2024 GELUKKIG KIND. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin